Legenda BMW 3.0 CSL 1972

Wprowadzony w maju 1972 roku BMW 3.0 CSL był budowany na specjalnej homologacji, aby mógł kwalifikować się do wyścigów European Touring Car Championship. L oznaczało leicht (światła), w przeciwieństwie do innych nazw BMW, gdzie oznaczało lang (długi).

Zapraszam do galerii


Lekkość została osiągnięta za pomocą cieńszej stali zastosowanej do budowy nadwozia, a także usunięto wykończenie i wyciszenie. Zastosowano drzwi aluminiowe ze stopu Berety, a boczne okna były zrobione z plexi. 500 sztuk wyeksportowanych E9 3.0 CSL do Wielkiej Brytanii nie było tak lekkich, ponieważ importer nalegał, aby auta posiadały wygłuszenie i elektryczne szyby.

Na początku w 1972 roku 3.0 CSL miał zamontowany prawie taki sam silnik jak wersja 3.0CS, jego pojemność skokowa wynosiła 3003cm, co pozwoliło na start w wyścigach w kategorii silników powyżej 3 litrów. Dopiero w 1973 roku pojemność silnika została zwiększona do 3153cm, przez co obrys cylindra zwiększył się do 84 mm (3,3 cala), w lipcu tego samego roku auto dostało homologację. Od tej pory auto miało też pakiet aerodynamiczny, w którego skład wchodził duży wlot powietrza, krótkie płetwy wzdłuż przednich błotników i wysoki tylny spojler. Oryginalnie wyprodukowano 57 sztuk aut z tym pakietem aerodynamicznym. W kolorze tiga green powstały zaledwie 4 sztuki.

Specyfikacja z roku 1972

Silnik : R6 3,0 l (3003cm), SOCH
Układ zasilania: wtrysk Bosch D-Jet
Moc max : 200 KM (147 kW) przy 5500 obr/min
Max moment obrotowy : 272 Nm przy 4300 obr/min
Przyśpieszenie 0-100 km/h : 7,5s
V-max : 214 km/h

Źródło [bmwregistry.pl] http://bmwregistry.pl/

projekt 2D: Sławomir Łukasik